দেশে বিশ্বমানের প্রযুক্তি কারখানা করবে ‘ভাইব্রেন্ট বাংলাদেশ’

img

দেশেই তৈরি হবে স্মার্টফোন। এমন খবর আমরা দেখেছিলাম কয়েকমাস আগেও। বর্তমানে দেশে স্মার্টফোন উত্পাদন শুরু হয়েছে। চলতি মাসেই একটি কোম্পানি দেশে উত্পাদিত পণ্য দেশের বাজারে বাজারজাত করার কাজ শুরু করে দিয়েছে। ইতোমধ্যে দেশে মোবাইল সেট উত্পাদনের জন্য লাইসেন্স প্রাপ্ত হয়েছে বেশ কয়েকটি প্রতিষ্ঠান। খুব অল্প সময়ে দেশের বাজারে বিভিন্ন কোম্পানির মোবাইল সেট দেখতে পাব। যারা এ পর্যন্ত মোবাইল উত্পাদন কারখানার কাজ শুরু করেছে তাদের মধ্যে উল্লেখযোগ্য হলো- ওয়ালটন, টেকনো বাংলাদেশ (ট্রানশান বাংলাদেশ) এবং সিম্ফনি মোবাইল (এডিশন গ্রুপ) ইত্যাদি। সম্প্রতি দৈনিক ইত্তেফাক এর তথ্যপ্রযুক্তি টিমের সঙ্গে কথা হয় ভাইব্রেন্ট বাংলাদেশ এর চেয়ারম্যান রাকিবুল কবির এর। বিভিন্ন বিষয় আলাপচারিতায় উঠে আসে প্রযুক্তি কারখানা স্থাপনের প্রয়োজনীয়তা, লক্ষ্য ও ইকোসিস্টেমের আগামী নিয়ে।

হাজার হাজার বছর ধরে মানুষ কিছু সমস্য বহন করে চলেছে। যেমন ধরুন- কেউ যদি তার কারখানাতে কারিগর বা নির্মাণকর্মী রাখেন তাহলে ঐ কারকাখানার নির্মাণ সংক্রান্ত বিভিন্ন অভিজ্ঞতা হচ্ছে নির্মাণ কর্মীর। কোন কারণে নির্মাণকর্মী যদি কাজ ছেড়ে চলে যায় বা মারা যায় তাহলে যে প্রতিষ্ঠানে ঐ নির্মণকর্মী কাজ করেছিল সে কোম্পানিটির ব্যপক ক্ষতি হয়। উত্পাদিত বিভিন্ন পণ্যের বিভিন্ন শৈল্পিক দিক একমাত্র নির্মাণকর্মীই আয়ত্ব করে ছিল। ভাইব্রেন্ট এই প্রথার পরিবর্তন করতে চায়। তারা ইতোমধ্যে কাজ শুরু করে দিয়েছে দেশের মাটিতেই। বাংলাদেশ হাইটেক পার্ক কর্তৃপক্ষ থেকে ৫ একর জমি বরাদ্দ নিয়ে কালিয়কৈর হাইটেক পার্কে তারা স্থাপন করছে বিশ্ব মানের প্রযুক্তিপণ্য উত্পাদন কারখানা। এ করখানাটিতে সিসিটিভি, এটিএম, মোবাইল ইনকিউবেটর প্লান্ট বলে জানায় ভাইব্রান্ট বাংলাদেশের চেয়ারম্যান রাকিবুল কবির ।

ইতোমধ্যে বাংলাদেশে মোবাইল তৈরির কারখানা হয়েছে এবং শুরু হয়েছে উত্পাদন কার্যক্রমও। অচিরেই আরো কয়েকটি কারখানার কার্যক্রম চালু হওয়ার কথা রয়েছে। এই কারখানাগুলো টিকে থাকতে হলে কী করতে হবে এবং মানসম্পন্ন পণ্য উত্পাদনে এই করাখানাগুলোর কী পদক্ষেপ গ্রহণ করা দরকার? এমন প্রশ্ন করলে রাকিবুল কবির বলেন,‘আমাদের দেশে প্রচুর স্মার্টফোন, সিসিটিভি ও এটিএম এর চাহিদা রয়েছে। দেশের চাহিদা মেটাতে হলে স্থাপিত প্রতিটি কারখানার অন্তত প্রতিমাসে গড়ে ১০ লক্ষ মোবাইল সেট, ১ লক্ষ সিসিটিভি, ৫০ হাজার পস মেশিন প্রস্তুত করতে হবে। কোন কারখানা যদি এই টার্গেট পূরণ করতে ব্যর্থ হয় তাহলে সেই কারখানাটি টিকে থাকতে পারবে না।’ তিনি আরো বলেন,‘আমাদের দেশে মানসম্পন্ন আপাতত কয়েকটি কারখানা স্থাপন হলেই চলে। দেশে একটি ট্রেডিশন আছে আর তা হলো- দেশে কোন একটি কাজ শুরু হলে তা না বুঝে হলেও অনেক প্রতিষ্ঠানই তা শুরু করে দেয়। যেমন ধরুন, পোশাক তৈরির কারখানার কাজ যখন প্রথম দিকে শুরু হয়েছিল তখন অনেকেই কারখানা বানিয়েছিলেন। পোষাক তৈরির এই কারখানাগুলোর অনেকটাই আজ বন্ধ! মোবাইল/সিসিটিভি তৈরির কারখানার ক্ষেতে যদি এমন হয় তাহলে দেশে স্থাপিত অন্য কারখানাগুলোর সমস্যা তো হবেই পাশাপাশি বিশ্ব বাজার থেকে আসা কাজগুলোও বেহাত হয়ে যাবে।’ কোয়ালিটি বজায় রেখে পণ্য উত্পাদনই ভাইব্রেন্ট এর মূল লক্ষ্য বলেও জানান তিনি।

আমাদের দেশে অনেক আগে থেকেই বিভিন্ন ইলেকট্রনিক্স পণ্য উত্পাদন করছে এবং তারা বাজারজাতও করছে। এই প্রসঙ্গে রাকিবুল কবির বলেন, ‘একটি সম্পূর্ণ উত্পাদন কারখানা বা পরিপূর্ণ উত্পাদন করখানা বলতে আমরা বুঝি- যে কারখানায় একটি পণ্যে শুরু থেকে শেষ পর্যন্ত যতগুলো উপকরণ লাগে তা এই কারখানাতেই উত্পাদন হবে। দেশে কিছু কোম্পানি রয়েছে যারা, অন্য দেশ থেকে আলাদা আলাদা স্পেয়ার এলসি করে এনে এখানে অ্যাসেম্বেলিং করে নাম দেয় মেড ইন বাংলাদেশ। গ্রাহকদের সঙ্গে এটি একটি বিরাট মাপের প্রতারণা করছে এই কোম্পানিগুলো। পরিপূর্ণ কারখানা করতে হলে সেই কারখানাতেই উত্পাদন হতে হবে ঐ পণ্যের যাবতীয়।’ আমাদের দেশে এ বিষয়ে মাত্র কাজ শুরু হয়েছে। কায়েক বছরের মধ্যে একটি ভাল অবস্থানে যাবে এই খাত বলেও জানান তিনি।

দেশের চাহিদা অনুযায়ী দরকার পূর্ণ মাত্রার হার্ডওয়্যার উত্পাদন কারখানা। এই কারখানার কাজ চালু হলে দেশে এর একটি বিরাট প্রভাব পরবে বলেও মন্তব্য করেন রাকিবুল কবির। তিনি আরো বলেন,

‘আমাদের দেশে পূর্ণ মাত্রার হার্ডওয়্যার কারখানা হলে যে শুধুমাত্র কারখানার মালিকরা লাভবান হবে তা কিন্তু না। দেশেও তৈরি হবে প্রচুর কর্মসংস্থানের। এছাড়াও এর আনুসাঙ্গিক অনেক কাজের পরিবেশ ও কর্মসংস্থান তৈরি হবে।’ তিনি জানান, দেশে যখন একটি পণ্য পরিপূর্ণভাবে তৈরি হবে তখন দেশের বাজারে বর্তমান থেকে কমপক্ষে ১৫ শতাংশ কমে পণ্য পাবে ব্যবহারকারীরা। শুধু তা-ই নয়, এই পণ্য তখন মেইক-ইন বাংলাদেশ পরিচিতি লাভ করবে।

তিনি জানান, চায়নাতে ইতোমধ্যে ছোট ও মাঝারী আকারের কারখানা বন্ হতে শুরু করেছে। আমাদের দেশে মাত্র চালু হচেছ মোবাইল ও ইলেকট্রনিক্স কারখানা। আমারা যদি আমাদের দেশের কাজের জন্য বসে থাকি তাহলে আমাদেরও চীনের মতো একটা সময়ে কারখানা বন্ করে দিতে হবে। মানসম্মত কাজের পাশাপাশি আর্ন্তজাতিক কোম্পানিগুলোর কাজ আমরা দেশেই হবে। আপনারা দেশে আন্তর্জাতিক মানের মোবাইল উত্পাদন কারখানা করছেন, কোন কোম্পানির কাজ করবেন বলে আপনারা সিদ্ধান্ত নিয়েছেন? এমন প্রশ্নের জবাবে রাকিবুল কবির বলেন, ‘আমরা কোনো কোম্পানির একক কাজের চিন্তা করছি না। আপনারা হয়তো ফক্সকন এর নাম শুনেছেন। ফক্সকন অ্যাপলের অকেগুলো পণ্যের কাজ করে থাকে।আমাদেরও পরিকল্পনা আছে ফক্সকন এর মতো কোম্পানি করার।’

কোন পণ্য উত্পাদন করতে আগ্রহী আপনাদের কোম্পানি? এমন প্রশ্নের জবাবে রাকিবুল কবির বলেন, ‘মোবাইল উত্পাদন আমাদের প্রথম লক্ষ্য পাশাপাশি সিকিউরিটি বেসড পণ্য উত্পাদনে আমরা আগ্রহী। বাংলাদেশের উত্পাদিত পণ্য দেশ ছাড়িয়েও দেশের বাইরে যাবে এটাই আমাদের প্রত্যাশা।’ পাশাপাশি টাইপ-৩ ডাটা সেন্টার করে ব্যাংকিং খাতের চাহিদা পূরণ করবে বলেও তিনি আশা প্রকাশ করেন।

বিশ্ব বাজার থেকে কাজ আনতে হলে তো পুরানো কোম্পানির প্রয়োজন হবে। আপনারা মাত্র যাত্রা শুরু করেছেন, বিশ্ব বাজার থেকে কাজ কীভাবে আনবেন? জবাবে রাকিবুল কবির বলেন,‘ভাইব্রেন্ট দেশে নতুন প্রতিষ্ঠান হলেও দেশের বাইরে অনেকদিন ধরেই কাজ করে আসেছে এই প্রতিষ্ঠানটি। তাছাড়াও ইউনিয়ন গ্রুপ দেশে দুই দশকের বেশি সময় ধরে কাজ করে আসছে। ‘ভাইব্রেন্ট বাংলাদেশে’ দেশের ডিজিটাল ইনেভেশন নিয়ে করে যাছে। দেশে একটি টেকশই ইকোসিস্টেম প্রতিষ্ঠা করাই আমাদের অন্যতম লক্ষ্য। আর একটি কথা হলো- মানসম্মত কাজ করলে অল্প দিনেই আমাদের সুনাম ছড়িয়ে যাবে বলে আমি বিশ্বাস করি।’

Launched iPhone X

Amidst colorful fanfare, CPL launched the most coveted iPhone X at a venue on 06 December. CPL, the only authorized representative of iPhone in Bangladesh has brought this state-of-the-art gadget for tech connoisseurs of the nation.

“Keeping parity with the world market of high-end mobile phone set, we are ready to launch the new sensation in the market as the only proud authorised iPhone distributor of Bangladesh,” CPL Chairman Raquibul Kabir said at the launching ceremony.

Kabir urged the mobile phone users to buy the iPhone X from authorised resellers since many unauthorised handset traders sell counterfeit or refurbished iPhone.

Oracle ERP

First time in Bangladesh, Oracle ERP Full Cloud Solution has been undertaken by Union Group.

The full cloud solution was the brain child of Chief Strategy Officer Mr. Sabab Ahsan (Project Director) and IT Head Mr. Mamunur Rashid (Project Manager). It was supported and guided by the Managing Director, Mr. Raquibul Kabir (Project Sponsor) who chaired the Kick off meeting on 26 Nov 2017. He has always encouraged new ideas and pioneered many business ventures. It is a leap forward to embrace the future of IT technology.

This date will be a milestone for Oracle and NTS (Oracle Implementation Partner) in Bangladesh as well. The meeting was attended by Oracle, NTS, Union Group senior management, steering committee and subject matter experts from the different business units. The enthusiasm and willingness for the project from all ends have been highly appreciated by Oracle and the implementation partner.

CIP 2014

Rana Shafiullah and Raquibul Kabir—the Chairman and Managing Director of Union Group have once again been awarded with the CIP award—the highest achievement of its kind in the country. Union Group and its members are proud to be the part of their pivotal journey.

Their achievement once again illustrates the leadership and visionary ability of the Union family spearheads.

Heartiest congratulations and felicitation from all tiers of Union.

Air Canadas

Union Tours and Travels (UTTL) has been appointed the GSA of Air Canada from October 2016 for next four years. Under the agreement, UTTL is marketing, promoting and selling Air Canada tickets in the territory. Air Canada is one of the world’s leading airline serving satisfied customers in all parts of the globe. This is an addition to Union Group’s ever expanding airline business.

June 2017

To commemorate International Day of Yoga, the 21st June, Union Group arranged a Yoga session in collaboration with Patanjali Yoga Ayurveda and Naturopathy Limited. Members of the Group participated spontaneously in the yoga session—the first of its kind in UG.

An over view of Yoga, its benefit, basic tenets and various postures were shown by the experts. These were followed by practical participation by the Group members.

The day ended with more enthusiastic, healthier and happier members of UG family!

May 2017

A land lease agreement signing ceremony was held at Hotel Radisson Blu, Dhaka between Vibrant Software (Bd) Limited (a concern of UG) and Summit Technopolis Limited for setting up ventures at Banglabandhu Hi-Tech City at Kaliakoir, Gazipur.

This ceremony was presided by Mr Zunaid Ahmed Palak, Honorable State Minister, Ministry of Post, Telecommunication and Information Technology.

Mr Raquibul Kabir, the Chairman of Vibrant Software (Bd) Limited and Abu Reza Khan, Managing Director, Summit Technopolis Limited presented their speech on the occasion.

The site will oversee the construction of a mobile assembly plant, software farm and ATM machine production facility.

February 2017

The Managing Director, Mr Raquibul Kabir attended the Mobile World Congress in Barcelona from 27 February to 02 March 2017. He represented Bangladesh’s ever-growing mobile sector which has surpassed many developed nations of the world. The mobile penetration including the spread of internet through mobile in Bangladesh has been a talked over phenomenon all over the world and as a developing nation, the country has already begun reaping its fruit.

The Mobile World Congress saw a massive gathering of a hundred thousand people from all-over the world which has been dubbed as "THE best place to meet with the entire global community of mobile leaders, innovators, disrupters and thinkers." It was a hub for every stakeholders to discuss ideas, to share thoughts, to workout deals and business opportunities.

Innovators and businessmen from all over the globe have met the Managing Director and expressed their willingness to explore Bangladesh market.

February 2017

Mr. Rana Shafiullah and Mr. Raquibul Kabir — the Chairman and the Managing Director of Union Group have again been recognized by the Government for their outstanding contribution in the Export Sector for their leading role in the largest Dyeing factories of Bangladesh (Sam Ree Dyeing and Daeyu Bangladesh Ltd). Their recognition came with the coveted CIP (Export) – 2013 Status awarded by the Government of Bangladesh.

This is another laurel in their already shinning crown and the family of Union Group feels blessed by their unyielding leadership and motivational finesse.

Every one of the Union Group family ardently prays for their ever growing future accolades to come.

August 2016

Watches World inaugurated it's 5th and 6th store in Uttara and in port city of Chittagong respectively. Both the stores cater mid & high end branded watches which opened on 9th Aug, 2016. They are located at North Tower, Uttara Model Town, Sector-12, Dhaka & KBH Plaza opposite Mimi super market, Chittagong.

May 2016

Union Tour Services Ltd. (UTSL) has become the General Sales Agent of ITC Sonar Kolkata, a renowned 5 Star Hotel. From now Bangladeshi travellers can book rooms at special rate from UTSL

May 2016

Now Samsung and Symphony mobile phones are also available in all Mobile World Stores along with iPhone, Microsoft, Nokia, hTC, Intex and Maximus

May 2016

Union Group recently organize a handset fair for its employees to purchase different mobile handsets at attractive discount (up to 50%) for iPhone, Microsoft, Nokia, hTC, Intex & Maximus. Within 5 hours we sold BDT. 8 Lac worth of mobile handsets.

March 2016

Nazeem A Choudhury, Head of consumer banking of Eastern Bank and Razeev H Chowdhury, Managing Director of Watches World signed an agreement at Eastern Bank Head office in Dhaka. The bank's cardholders will now enjoy 3 to 12 "interest free" monthly installments while purchasing any goods from the showroom of Watches World.

March 2016

After successful launching of Diamond World & Watches World, Union Group launched “Mobile World” branded store across the country. Mobile World was inaugurate by Mr. Raquibul Kabir, Managing Director, Union Group, Mr. Razeev H Chowdhury, Managing Director, Watches World & Mr. Dilip Kumar Agarwala, Managing Director, Diamond World & other higher officials of UG at Gulshan, Union Centre. Now customers are served with the best possible array of mobiles to choose from-- iPhone, Microsoft, Nokia, hTC, Intex & Maximus, all under one roof.

February 2016

Union Group launches hTC ONE A9 in Bangladesh with popular mobile operator Grameen Phone.  At the launch of hTC ONE A9 Mr. Raquibul Kabir, Managing Director of Union Group; Manu Seth, Senior Director of hTC and Yasir Azman, CMO-Grameen Phone were present along with other top officials.

January 2016

Mobile World is the latest installment of retail chain stores of Union Group under its Mobile Division. Mobile World has been set up to serve different world renowned smartphone brands along with local brands, like Maximus mobile phones.

The store has brought in an array of smartphone ranging from latest iPhone, Microsoft, hTC, Intex and Maximus.  It has set a target to serve a wide range of customers across Bangladesh with its nationwide retail smartphone chain stores under the name of “Mobile World”.

At present Mobile World is located in Gulshan, Dhaka and Narayanganj. Very soon another ten stores will be opened in different divisional cities of Bangladesh